La enseñanza del diseño gráfico en los primeros meses de pandemia. Transformaciones desde la Universidad Pública en Latacunga-Ecuador
Transformations from the Public University in Latacunga - Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.32870/zcr.v7i13.158Keywords:
teaching, graphic design, pandemic, human relations, basic professionalAbstract
As a result of the health emergency due to COVID-19 that Ecuador and the world went through, education suffered a severe blow, for which the institutions involved sought alternatives to continue with their tasks in the midst of the crisis. In this context, higher education was forced to take measures that involved bringing professional instruction to the virtual environment. This change was taken in different ways by the actors involved in the formation of the design. In this article we explore these aspects in the case of the graphic design teaching process in the virtual classes of the Visual Communication subject of the Graphic Design career at the Technical University of Cotopaxi (UTC), during the period May-September 2020. This inquiry was carried out through interviews and analysis of documents, bibliography and results of the chair. Their findings show that teachers had to unexpectedly adapt to new modes of teaching and communication, and that students developed modes of learning such as autonomous work with teacher guidance. Thus, the opportunities and limitations of an environment in which the design and its contents had to adjust to the realities of an unprecedented moment are observed.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
De acuerdo a la oficina de abogacía de la Universidad de Guadalajara que rige los asuntos de derechos de autor en conjunto con el comité editorial de la revista se aceptan los términos siguientes:
- El derecho para incluir EL ARTÍCULO en LA REVISTA denominada Zincografía en adelante LA REVISTA.
- Respetar en todo momento el derecho moral que corresponde al autor/coautor de EL ARTÍCULO.
- El derecho para que grabe EL ARTÍCULO en los formatos PDF, XML, HTML, AUDIO y/o E-BOOK y realice la comunicación y/o transmisión pública del mismo, ya sea de manera total o parcial.
- El derecho para distribuir EL ARTÍCULO de forma gratuita.
- El derecho para subir EL ARTÍCULO a la página de internet zincografia.cuaad.udg.mx.
- El derecho para que cualquier usuario que ingrese a la página señalada en el párrafo precedente descargue, almacene e imprima EL ARTÍCULO.
- El derecho de explotación no comercial de EL ARTÍCULO ya sea de manera total o parcial que se derive de la publicación en el sitio web y redes sociales.
- El autor podrá hacer difusión de su artículo haciendo referencia al doi o url del mismo y publicar el artículo completo en cualquier repositorio, ya sea personal, comercial o de la(s) institución(es) donde trabaja.
- El derecho a la reproducción y distribución de forma exclusiva en idioma español e inglés.
Los autores deberán firmar la carta de licenciamiento de uso que contempla los aspectos mencionados de derechos de autor y la responsabilidad que adquiere al publicar su artículo en Zincografía.