Fostering creativity and creative thinking as innovation in higher education
DOI:
https://doi.org/10.32870/zcr.v7i13.197Keywords:
Creatividad, educación superior, innovación educativaAbstract
The promotion of skills and abilities in higher education refers to transversal skills associated with educational innovation in terms of improvement and commitment to it, being recognized, in turn, as a process of change. Specifically, creativity and characteristics of creative thinking such as originality, flexibility, fluency, and elaboration are referred to in divergent thinking theory. From the perspective of the educational innovation model of Murillo and Krichesky (2012) with the phases of initiation, planning, implementation, planning and institutionalization, the objective of this text is to analyze how the impulse of creativity and creative thinking has been in order to observe to what extent are these transversal skills being developed in higher education, which can contribute to studies in creative areas such as design. As a method, the documentary analysis technique is followed, aimed at collecting, analyzing and categorizing research on the development of skills and abilities in higher education. Finally, the findings show the expression of problems in the development of these skills, and there are fewer innovation proposals or successful institutionalization cases, highlighting the relevance of actions that promote these skills in higher education.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
De acuerdo a la oficina de abogacía de la Universidad de Guadalajara que rige los asuntos de derechos de autor en conjunto con el comité editorial de la revista se aceptan los términos siguientes:
- El derecho para incluir EL ARTÍCULO en LA REVISTA denominada Zincografía en adelante LA REVISTA.
- Respetar en todo momento el derecho moral que corresponde al autor/coautor de EL ARTÍCULO.
- El derecho para que grabe EL ARTÍCULO en los formatos PDF, XML, HTML, AUDIO y/o E-BOOK y realice la comunicación y/o transmisión pública del mismo, ya sea de manera total o parcial.
- El derecho para distribuir EL ARTÍCULO de forma gratuita.
- El derecho para subir EL ARTÍCULO a la página de internet zincografia.cuaad.udg.mx.
- El derecho para que cualquier usuario que ingrese a la página señalada en el párrafo precedente descargue, almacene e imprima EL ARTÍCULO.
- El derecho de explotación no comercial de EL ARTÍCULO ya sea de manera total o parcial que se derive de la publicación en el sitio web y redes sociales.
- El autor podrá hacer difusión de su artículo haciendo referencia al doi o url del mismo y publicar el artículo completo en cualquier repositorio, ya sea personal, comercial o de la(s) institución(es) donde trabaja.
- El derecho a la reproducción y distribución de forma exclusiva en idioma español e inglés.
Los autores deberán firmar la carta de licenciamiento de uso que contempla los aspectos mencionados de derechos de autor y la responsabilidad que adquiere al publicar su artículo en Zincografía.