The Video Game Designer’s Role in the Promotion of Regional Culture
DOI:
https://doi.org/10.32870/zcr.v1i1.107Keywords:
video game design, advergame, Kumiai culture, cultural alterityAbstract
This paper reflects on the role that a video game designer canhave in the preservation of the native culture of Baja Californiaby seeing themselves as an agent of cultural promotion and thevideogame as a potential communicative object.The reflection begins with assumptions of man’s ludic naturethrough a diverse range of theories, from Aristotle and SaintThomas to Huizinga and Caillois. Next, it exemplifies the evolutionof our play environments towards video games and the educationalpotential of these as figurative cultural objects. Finally,it outlines the proposal to generate a doctoral research projectthat uses video game design to intervene in a specific ethno-developmentdilemma in the Kumiai culture in Baja California.The research described in this paper is being carried out as part ofa doctoral project entitled: Videojuegos y Alteridad Cultural (Videogamesand Cultural Alterity) in the Design and InformationVisualization Graduate Program. The project is also part of theresearch by the Faculty Research Group “Design and Communication”in the U.A.B.C. (Autonomous University of Baja California),which has focused on the creation of proposals for the preservationof the regional culture through graphic design projects.Published
Versions
- 2021-07-29 (4)
- 2021-06-16 (3)
- 2021-06-16 (2)
- 2017-01-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
De acuerdo a la oficina de abogacía de la Universidad de Guadalajara que rige los asuntos de derechos de autor en conjunto con el comité editorial de la revista se aceptan los términos siguientes:
- El derecho para incluir EL ARTÍCULO en LA REVISTA denominada Zincografía en adelante LA REVISTA.
- Respetar en todo momento el derecho moral que corresponde al autor/coautor de EL ARTÍCULO.
- El derecho para que grabe EL ARTÍCULO en los formatos PDF, XML, HTML, AUDIO y/o E-BOOK y realice la comunicación y/o transmisión pública del mismo, ya sea de manera total o parcial.
- El derecho para distribuir EL ARTÍCULO de forma gratuita.
- El derecho para subir EL ARTÍCULO a la página de internet zincografia.cuaad.udg.mx.
- El derecho para que cualquier usuario que ingrese a la página señalada en el párrafo precedente descargue, almacene e imprima EL ARTÍCULO.
- El derecho de explotación no comercial de EL ARTÍCULO ya sea de manera total o parcial que se derive de la publicación en el sitio web y redes sociales.
- El autor podrá hacer difusión de su artículo haciendo referencia al doi o url del mismo y publicar el artículo completo en cualquier repositorio, ya sea personal, comercial o de la(s) institución(es) donde trabaja.
- El derecho a la reproducción y distribución de forma exclusiva en idioma español e inglés.
Los autores deberán firmar la carta de licenciamiento de uso que contempla los aspectos mencionados de derechos de autor y la responsabilidad que adquiere al publicar su artículo en Zincografía.