Diseño gráfico, transmedialidad e identidad: Frida Kahlo en los objetos de consumo popular

English

Authors

  • Sofía Anaya Wittman Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.129

Keywords:

Frida Kahlo, identity, imaginary, transculturality, transmediality.

Abstract

This work presents some reflections on the effects of the mass production of popular consumer objects related to the icon of Frida Kahlo. Graphic design is taken as a basis, seen as a tool that provides status, prestige or identity, which in this case transcends that of Mexicanness and extends to the global sphere. The process is analyzed from the concepts of transtextuality, transculturality and transmediality, which allow identifying the insertion of the icon in all current communication media, as well as its adaptation to different cultures. The importance of graphic design as a promoter of identity is highlighted, for which the theory of the imaginary and canonical discourses that give a sense of belonging are used. The subject is extensive, so only some considerations are exposed in this regard.

Author Biography

Sofía Anaya Wittman, Universidad de Guadalajara

Arquitecta con maestría en Ciencias de la arquitectura con orientación en Arte y comunicación y doctora en Humanidades y Artes. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores y cuenta con perfil Prodep. Es profesora-investigadora de tiempo completo titular C en el Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño de la Universidad de Guadalajara, donde imparte clases en licenciatura y maestría. Tiene diversas publicaciones entre libros, capítulos de libro y artículos en revistas indexadas. Su especialidad es el arte mexicano del siglo XX. Actualmente, desarrolla proyectos de investigación, tutorías, dirección de tesis de maestría y es consejera tanto en el Consejo General Universitario como en el Consejo de Centro, también es miembro de la Comisión de Responsabilidades y Sanciones.

Published

2022-04-01 — Updated on 2022-10-21

Versions

How to Cite

Anaya Wittman, S. (2022). Diseño gráfico, transmedialidad e identidad: Frida Kahlo en los objetos de consumo popular: English. Zincografia, 6(11). https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.129 (Original work published April 1, 2022)

Issue

Section

Pensamiento